Utdanning i psykodynamisk psykoterapi for barn og unge
Her finner du kvalitetsvurderingene og en systematisk oversikt over vurderingskriteriene for psykodynamisk psykoterapi.
Vurderingskriterier
Læringsutbytte psykodynamisk psykoterapi
Etter gjennomført utdanning i psykodynamisk psykoterapi (PDT) skal legen i spesialisering ha tilegnet seg en forståelse av og kunnskap om:
- hvordan en som terapeut fungerer i relasjon til andre og hvordan andre virker på en selv.
- hvordan prosessen i et møte mellom to mennesker i en terapisituasjon utvikler seg.
- utviklingspsykologi, psykopatologi og psykoterapeutiske grunnbegreper.
- hvordan en kan vurdere indikasjoner/muligheter for endring ved psykodynamisk behandling
- de spesielle uttrykks-/kommunikasjonsformer som er viktige i arbeidet med barn og unge basert på utviklingspsykologisk kunnskap.
- vurderinger rundt avslutning av terapiforløp
- en teoretisk referanseramme og begreper som gjør det mulig å kommunisere om vurderinger og prosesser både for å kunne gjøre en evaluering og for å kunne kommunisere med kolleger. Klinisk evaluering forutsetter kunnskap om andre deler av det barne- og ungdomspsykiatriske fagfeltet, bl.a. det psykiatriske intervju, forskjellige typer observasjoner, bruk av tester og etablering av nødvendige rammebetingelser.
Legen skal kunne evaluere pasienten i henhold til egnethet for forskjellige terapiformer og kunne gjennomføre selvstendig psykoterapeutisk behandling som omfatter alle faser; evaluering, åpnings-, midt- og avslutningsfase. Behovet for metodefordypning i ulike terapiformer ivaretas ved senere frivillig påbygging.
Om psykodynamisk psykoterapi – fra målbeskrivelsen
«Psykodynamisk psykoterapi (PDT) innebærer å arbeide med de tanker, følelser og fantasier, bevisste og ubevisste, som aktiveres hos barnet eller ungdommen. PDT er et viktig behandlingsalternativ for barn og unge med psykiske vansker og lidelser. Det er en terapiform som er aktuell ved en lang rekke barne- og ungdomspsykiatriske tilstander. Psykoterapiutdanningen i PDT vektlegger at kandidaten tilegner seg gode psykoterapeutiske holdninger, kunnskaper og kommunikasjonsferdigheter som har verdi utover den klassiske psykoterapisituasjonen. Kunnskap om motivasjon - bevisst og ubevisst – er sentral, ved siden av kunnskap om viktige prosesser i møtet mellom pasient og behandler. Ikke minst er det viktig at behandlerens eget bidrag i relasjonen blir tema for refleksjon. Betydning av respekt, empati, innlevelse, intersubjektivitet og relasjonsbyggende faktorer blir stadig bedre beskrevet. Utdanningen må gi grunnlag for en tilegning og anvendelse av empirisk kunnskap om tilknytning, relasjoner og andre faktorer som bidrar til endring i menneskers atferd og følelsesliv. Dette er grunnleggende for en god klinisk virksomhet. Utdanningen i individuell PDT skal gi et personlig grunnlag for å møte enkeltpasienter og familier med barn/ungdommer i ulike utviklingsfaser, med forskjellig bakgrunn i ulike kliniske sammenhenger. Utdanningen får dermed en mye bredere betydning enn det å lære seg ulike behandlingsmodeller og teknikker. Utdanningen i psykodynamisk psykoterapi innebærer en innføring i et utviklingspsykologisk perspektiv, og å forstå barnet og ungdommen sett i lys av tidlig samspill og tilknytning. Utdanningen skal gi en forståelse for den terapeutiske prosess og for sentrale begreper innen psykoanalytisk/psykodynamisk tenkning. Eksempler kan være overføring/motoverføring, projektiv identifikasjon, forsvarsmekanismer, motstand, andre former for bevisst og ubevisst kommunikasjon, containment, avverger, mestringsstrategier, mentalisering, intersubjektivitet, tolkning og intervensjonsmuligheter. Utdanningen skal gi en forståelse for og etablering av rammer for terapien, betydningen av foreldrearbeid, indikasjoner og kontraindikasjoner. Som grunnlag for de terapeutiske overveielser er det viktig å vektlegge en psykologisk/barnepsykiatrisk utredning. Lekeobservasjon vil være en viktig metode i den sammenheng. Det bør være kjennskap også til andre projektive utredningsmetoder. Som ledd i en psykodynamisk terapiutdanning inngår kunnskap om tverrfaglig samarbeid og samarbeid på tvers av instanser. En psykodynamisk skolert terapeut skal kunne bidra med en dypere forståelse av barnets eller ungdommens symptombilde, og være en «oversetter» til barnets/ungdommens omgivelser. Gjennom sin utdanning skal terapeuten også ha fått en god forståelse for viktigheten av pasientens nære omgivelser. En utdanning i PDT innebærer i tillegg til å lære en spesifikk metode, også psykodynamiske diagnostiske overveielser.»
Anbefalte undervisningsformer psykodynamisk psykoterapi
Undervisningen er prosessorientert, der en søker å integrere den kliniske og teoretiske tilegnelsen.
Legen må i løpet av utdanningsperioden ha minst tre veiledede terapier; en med førskolebarn, en med barn i barneskolealder og en med ungdom, og i tillegg egen erfaring med foreldrearbeid knyttet til barn eller ungdom som går i terapi. Psykoterapiveiledning skal gis av godkjent psykoterapiveileder og bør strekke seg over hele perioden (to år) med minimum 65 timer.
Samlingene foregår i grupper, og bør være lagt opp praktisk-teoretisk i to deler: Deltakerne leser litteratur som gjennomgås og drøftes i gruppen, dernest legger deltakerne fram klinisk materiale til drøfting i gruppen, i form av video-, lydopptak eller detaljerte utskrifter fra terapitimer. Gruppene bør være gjennomgående med faste deltakere. For å sikre nødvendig egenaktivitet, bør ikke antallet deltakere overskride åtte. Drøftingen i gruppen er ikke en veiledning, men en fri klinisk drøfting ut fra det framlagte materialet.
En psykodynamisk forståelse er basis i PDT-utdanningen. Utdanningen må gi kunnskap om prinsippene som anvendes i terapiforløp med åpen avslutning og korttids-/tidsavgrenset psykoterapi. Det er viktig at PDT-utdanningen inkluderer forskningsbasert kunnskap innenfor det dynamiske feltet og ser dette i sammenheng med empirisk forskning innenfor andre terapiretninger.
Anbefalinger om klinisk relevant arbeidssituasjon psykodynamisk psykoterapi
For å oppnå nødvendig kompetanse, er det en forutsetning at legen er i en arbeidssituasjon som gir tilstrekkelig mulighet for å utføre psykoterapeutisk pasientbehandling under veiledning parallelt med utdanningen.
Anbefalt undervisningsomfang psykodynamisk psykoterapi
Minimum 192 timer utdanning over to år med minimum åtte samlinger per år.
Anbefalte faglige krav til ansvarlig for utdanningsprogrammet psykodynamisk psykoterapi
Lærerne ved seminarene skal som hovedregel være spesialister i barne- og ungdomspsykiatri og innfri kravene til godkjenning som psykoterapiveileder.
Anbefalinger om litteraturvalg psykodynamisk psykoterapi
Litteraturen på seminaret må både ha artikler/bøker fra den mer klassiske litteraturen, som A. Freud, Klein, Bowlby, Winnicott og Bion, og fra nyere teoretikere som Stern, Fonagy og Target. Oppdatert psykoterapeutisk empirisk PDT-forskning må presenteres. Nevropsykologisk kunnskap om utviklingsprosesser bør inngå i utdanningen f.eks. belyst med litteratur fra Shore og Hart. Videre bør det inngå kunnskap om ulike perspektiver på utviklingspsykologi med vekt på nyere spedbarnsforskning. Litteraturlisten bør jevnlig revideres og erstattes eller suppleres med oppdatert litteratur.
Planene for psykoterapiutdanningen må tydeliggjøre hvordan deltakernes kompetanse blir vurdert underveis og til slutt, og hvilke krav som må være innfridd før godkjenning. Det bør være krav til minimum 80 % tilstedeværelse og attestering av psykoterapiveiledningen.
Psykoterapiutdanningen bør ha et kvalitetssikringssystem som sørger for evaluering fra deltakere og faglig utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Veiledning, form, antall og varighet
- Fysiske samlinger, antall og varighet
- Digitale samlinger, antall og varighet
- Deltakeravgift – totalt for hele utdanningen
- Inkluderer deltakeravgiften veiledningstimer?
- Inkluderer deltakeravgiften utlevert litteratur (kompendier/stensiler) j?
- Inkluderer deltakeravgiften lunsj?
Kvalitetsvurderinger
Neste planlagte vurdering: Kvalitetsvurderinger psykodynamisk psykoterapi.(PDF)
Siste vurderinger fra gruppens møte 07.03.2022 og av endringer meldt inn i etterkant: Anbefalinger fra gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for LIS (PDF)