Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Utdanning i familieterapi for barn og unge

Her finner du kvalitetsvurderingene og en systematisk oversikt over vurderingskriteriene for familieterapi.

Vurderingskriterier

Læringsutbytte familieterapi

Etter gjennomført utdanning innen familieterapi for barn og unge skal leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri

ha kunnskap om

  • familieterapiens historie
  • vitenskapsfilosofi og erkjennelsesteori
  • verdimessige premisser og etiske perspektiv i familieterapi
  • grunnlagstenkning i behandling. Hva skaper forandring?
  • aktuelle teorier, begreper og metoder i familieterapi.
  • ulike måter å forstå barn og ungdoms psykiske helse og helseproblemer i kontekst
  • klient-terapeut relasjonen og den terapeutiske prosess.

kunne

  • anvende teori og metoder klinisk i arbeid med familier med forskjellig type problematikk.
  • kunne forstå og anvende systemisk tenking i arbeidet med familier og det profesjonelle nettverket
  • integrere kunnskap og ferdigheter i videreutvikling av en integrert personlig terapeutisk holdning
  • ha et reflektert forhold til egne holdninger og verdier og betydningen dette har i arbeid med mennesker som søker profesjonell hjelp
  • utvikle familieterapeutiske tilnærminger tilpasset egen arbeidssituasjon
  • fremstille egne erfaringer og ideer, teoretiske vurderinger og klinisk materiale skriftlig

Utdanningen bør

  • vektlegge klinisk bruk av teori og metoder i arbeid med familier med forskjellige typer problematikk.
  • gjøre leger i spesialisering bevisst klient-terapeutrelasjonen og den terapeutiske prosess
  • legge til rette for at leger i spesialisering får utforske bruk av egen person i terapeutisk arbeid med individer og familier.
  • benytte arbeidsmetode som oppøver ferdigheter i skriftlig fremstilling av egne erfaringer og ideer, teoretiske vurderinger og klinisk materiale.
  • vektlegge utvikling av familieterapeutiske tilnærminger tilpasset egen arbeidssituasjon.
  • gi en innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemforståelse og relasjonstenking, og knytte dette opp til terapeutiske holdninger og metodiske tilnærminger slik det praktiseres nasjonalt og internasjonal, både tradisjonelle teorier innenfor familieteori og samarbeidende terapiformer med utgangspunkt i en sosialkonstruksjonistisk forståelse.
  • vektlegge kunnskap om barn og unges utvikling og sosiale forståelse.
  • tilstrebe å ha en åpen og undersøkende dialog og ideutveksling mellom ulike forståelsesformer og terapitilnærminger.
  • sette aktuelle teorier inn i en vitenskapsfilosofisk sammenheng og fokusere på etiske dilemmaer knyttet til grunnlagsforståelse.
  • ha et overordnet mål om å utvikle deltakernes kompetanse med utgangspunkt i hele bredden av de behandlingsoppgaver som en spesialist møter innenfor psykisk helsevern for barn og unge.
  • vektlegge etiske refleksjoner

Undervisning og veiledning bør være rettet mot utviklingspsykologisk kunnskap og andre sentrale prosesser utover det metodespesifikke, og romme tilegnelse av grunnleggende terapeutiske holdninger, kunnskaper og kommunikasjonsferdigheter med vekt på å få til samarbeid med familien.

Anbefalte undervisningsformer familieterapi

Samlingene bør inneholde
  • presentasjon av teori og metoder gjennom forelesninger og diskusjoner.
  • arbeid i grupper med aktuelle temaer og spørsmål.
  • praktisering av kliniske intervjuteknikker.
  • utprøving av roller som intervjuer, observatør og intervjuobjekt.
  • arbeid med egne historier, bl.a. med genogram og skulpturering.
  • rollespill av arbeid med pasienter og ulike terapeutiske tilnærminger.
  • presentasjon av kliniske videoer som viser aktuelle terapeutiske metoder.
  • arbeid med deltakernes kliniske videoer sett i forhold til teori, metodisk tilnærming og etiske spørsmål
Veiledning utenom samlinger

Leger i spesialisering er anbefalt minst 65 timer veiledning, hovedsakelig i gruppe, men også individuell veiledning, i tillegg til samlingene. Veiledningsgruppene bør ha inntil seks deltakere, og alle må delta aktivt ved å fremlegge egne saker og i drøftinger av de andres terapier. Veiledningen skal i hovedsak gis med utgangspunkt i video- eller lydbåndopptak som deltaker har gjort av egen terapi med barn/ungdom, og veiledningsprosessen skal være basert på legens praksis med familier.

Veilederens oppgave er blant annet å hjelpe legen til å knytte teori fra psykoterapiutdanningen til legens kliniske virksomhet. Veileder må derfor ha god kjennskap til utdanningens innhold og progresjon, og innfri krav til veiledere:

  • godkjent familieterapiveileder fra Legeforeningen
  • minst fem års praksis som familieterapeut
  • egen utdanning i familieterapi
  • minst 40 timers praksis med å gi veiledning i familieterapi.
  • god kjennskap til relasjons- og systemorientert teori og utvikling innen fagfeltet

Anbefalinger om klinisk relevant arbeidssituasjon familieterapi

For å oppnå nødvendig kompetanse, må legene få tilstrekkelig erfaring fra endringsarbeid med familier eller familieterapi i sin kliniske stilling, parallelt med psykoterapitutdanningen. Utprøving av nye tilnærminger i direkte klientarbeid må skje gjennom kvalifisert veiledning. 

I den kliniske delen av utdanningen skal legene utvikle familieterapeutiske holdninger og ferdigheter, integrere teori og praksis i størst mulig grad, og utvikle sin personlige og terapeutiske arbeidsmåte gjennom samspillet mellom undervisning, selvstudier, klinisk praksis og veiledning.

Anbefalt undervisningsomfang familieterapi

Den teoretiske delen bør organiseres over to år, med ti samlinger over to dager hvert av årene.

Anbefalte faglige krav til veiledere familieterapi

Veiledergodkjenning, minst fem års praksis som familieterapeut, egen videreutdanning/spesialisering i familieterapi, minst 40 timers praksis med å gi veiledning i familieterapi, god kjennskap til relasjons- og systemorientert teori og utvikling innen fagfeltet.

Planene for psykoterapiutdanningen må tydeliggjøre hvordan deltakernes kompetanse blir vurdert underveis og til slutt, og hvilke krav som må være innfridd før godkjenning.

Psykoterapiutdanningen bør ha et kvalitetssikringssystem som sørger for evaluering fra deltakere og faglig utvikling og kontinuerlig forbedring.

  • Veiledning, form, antall og varighet
  • Fysiske samlinger, antall og varighet
  • Digitale samlinger, antall og varighet
  • Deltakeravgift – totalt for hele utdanningen
  • Inkluderer deltakeravgiften veiledningstimer?
  • Inkluderer deltakeravgiften utlevert litteratur (kompendier/stensiler) j?
  • Inkluderer deltakeravgiften lunsj?

Kvalitetsvurderinger

Neste planlagte vurdering: Kvalitetsvurderinger familiterapi (PDF)

Siste vurderinger fra gruppens møte 07.03.2022 og av endringer meldt inn i etterkant: Anbefalinger fra gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for LIS (PDF)

Sist oppdatert 04.09.2025